منجیر
نگین سرسبز کجور 
قالب وبلاگ
نويسندگان
چت باکس


 

عصاره دارواش در درمان سرطان و ایدز مفید است

  viscum-album

گیلانیان : عصاره گیاه دارواش در درمان سرطان و ایدز مفید است ، همچنین در تپش قلب ، حرکات غیر ارادی سریع و پرشی ،‌صرع و رماتیسم مفید است.
دارواش (نام علمی: Viscum album) یک گیاه نیمه انگلی راسته سندل (Santalales) است ، برگ دارد و می‌تواند قسمتی از مواد غذایی خود را تولید کند.
واژه “ دارواش “ در فارسی و گیلکی به معنی ‘ علف درخت’ است. این گیاه انگل درختان است ولی خسارت زیادی به آن‌ها نمی‌زند و گیاه انگلی خیلی مهمی نیست. بذر آن توسط پرندگانی از قبیل دارکوب در تنه درختان قرار می‌گیرد و جوانه می‌زند و رشد می‌کند.
این گیاه دارای گل‌های زیبایی است که حتی بعضی مواقع به خاطر گل‌های زیبای آن، آنرا از بین نمی‌برند و اجازه رشد آن را روی درخت می ‌دهند ، دارواش ریشه خود را درون شاخه‌های سایر درختان فرو کرده و شیره خام گیاه را گرفته سپس شیره خام را به شیره پرورده تبدیل کرده و استفاده می‌کند.

دارواش (تلفظ درست: داروش)(نام علمی: Viscum و Mistletoe) یک گیاه نیمه انگلی راسته سندل (Santalales) می‌باشد و برگ دارد و می‌تواند قسمتی از مواد غذایی خود را تولید کند.

این گیاه انگل درختان می‌باشد ولی خسارت زیادی به آن‌ها نمی‌زند و گیاه انگلی خیلی مهمی نیست. بذر آن توسط پرندگانی از قبیل دارکوب در تنه درختان قرار می‌گیرد و جوانه می‌زند و رشد می‌کند. این گیاه دارای گل‌های زیبایی می‌باشد که حتی بعضی مواقع بخاطر گل‌های زیبای آن، آنرا از بین نمی‌برند و اجازه رشد آن را روی درخت می‌دهند .این گیاه ریشه خود را درون شاخه‌ها سایر درختان فرو کرده و شیره خام گیاه را گرفته سپس شیره خام را به شیره پرورده تبدیل کرده و استفاده می‌کند.

 واژهٔ دارواش در فارسی و گیلکی به معنی «علف درخت» است. دکتر معین تلفظ آنرا داروش ذکرکرده است.

دارواش (Mistletoe) نام گونه اروپایی( Viscum album) است، ولی این نام به كلیه گیاهان نیمه انگل خشبی نسبت داده می شود. دارواشها گیاهان نیمه انگلی هستند كه بر روی درختان، بوته ها و سایر گیاهان رشد می كنند. آب و نمكهای معدنی را از میزبان جذب نموده، با انجام عمل فتوسنتز، كربوهیدراتهایی تولید می كنند كه مملو از انرژی می باشند چند صد گونه دارواش در دنیا وجود دارد كه غالباً در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می كنند(1).در ایران نیز در جنگلهای شمال، گونه دارواش اروپایی و در غرب گونه موخور (Loranthus europaeus ) و بر روی گونه های سوزنی برگ دارواش كوتوله (Arceuthobium sp.) مشاهده می شود، كه متأسفانه در ایران از آنها تنها به عنوان یك گیاه انگل و مزاحم نام برده و كمتر استفاده دارویی می شوند(3).دیوس كوریدوس، پیش از میلاد مسیح، از دارواش به عنوان یك گیاه سمی و دارویی نام می برد و در سال 1682 در فرانسه به قدرت زیاد آن در صرع اشاره كرده اند،ولی استفاده از آن از سال 1900 میلادی رونق خاصی گرفت.
دارواشها دارای تیرامین آمین، بتا فنیل اتیل آمین، ویسكوتوكسین و لكتین هستند كه خصوصیات مولكولی و فارماكولوژیكی ویسكوتوكسینها شباهت بسیار زیادی به زهر مار دارد(5و6). بنابراین با توجه به خواص دارویی بسیار مناسب دارواشها و همچنین خاصیت نیمه انگلی آنها،می توان با برداشت و قطع این گیاه از میران آسیب رسانی به درخت کاست و به عنوان یک گیاه دارویی کارآمد استفاده نمود. 
 

 

 

 

 

در گياهنامه هاي غربي، چين و خاورميانه قديم تنها گونه مورد استفاده در پزشكي گونه( Viscum album)بوده است ولي امروزه خصوصيات دارويي و درماني گونه هاي ديگر (موخور، دارواش كوتوله و-) نيز كشف شده است. دارواشها داراي موسيلاژ، قند، روغن ثابت، رزين و مقداري تانن و نمكهاي مختلف هستند. قسمت فعال گياه، رزين(ويسين) است كه در نتيجهء عمل تخمير، توده اي زرد رنگ، چسبنده و رزيني مي شود. از برگهاي پودر شده، سته هاي رسيده و شاخه هاي جوان و يا عصاره مايع در درمان استفاده مي كنند(3). دارواشها را معمولا- در بهار جمع آوري ودر هوا يا در كوره الكتريكي در دماي 106 درجه فارنهايت خشك مي كنند.در اروپا بيشتر از روش تزريق و در ايالات متحده معمولا"از جوشانده يا از تنتور(عصاره الکلي) استفاده مي کنند. دز دارويي دارواش بسيار کم و مقادير زياد آن مي تواند سمي باشد.براي تهيه جوشانده دارواش، 5/2 گرم (نصف قاشق چايخوري) از پودر کاملا" نرم شده را در يک فنجان آب سرد مخلوط نموده و به مدت 12 ساعت در دماي اتاق قرار مي دهند، سپس از صافي عبور داده و مصرف مي نمايند. ماکزيمم مصرف روزانه 10 گرم (2 قاشق چايخوري) دارواش مي باشد. از خواص درماني اين گياه مي توان به کم کردن فشار خون، بهبود گردش خون، شل نمودن سفتي عضلاني، بند آورنده خونريزي داخلي،تشنج، نقرس، هيستري (نوعي بيماري رواني كه با شبيه سازي اختلالات گوناگون همراه است)، سياه سرفه، آسم، سرگيجه، اسهال، ، كره(حركات غير ارادي سريع و پرشي)، تپش قلب، صرع، رماتيسم، سردرد ميگرني، اضطراب و اخيرا- سرطان و ايدز اشاره كرد. از عصاره دارواش اروپايي در درمان سرطان استفاده مي كنند. درمان سرطان با اين عصاره ممكن است به چند ماه تا چند سال زمان نيازمند باشد. از عصاره دارواش در درمان ايدز نيز استفاده مي کنند. در سال 1998 از تزريق اين عصاره براي بهبود پاسخ ايمني استفاده گرديد(7). در بسياري از نقاط غرب كشور نيز روستائيان جهت درمان دمل و زخم و حتي شكستگي و ضرب ديدگي دست و پا از اين گياه استفاده مي كنند(3). در بررسي اثر عصاره هيدروالكلي ميوه گياه موخور در پيشگيري از تشنج ناشي از نيكوتين در موشهاي سوري، ثابت شد كه اين عصاره به طور معني داري از تشنج حاصله مي كاهد و مي تواند جايگزين داروهاي صناعي در درمان بيماران گردد (2). در مناطق غرب كشوربخصوص ايلام نيز از نرم شدهء برگ موخور(نوعي دارواش) براي خروج چرك از زخم و دمل استفاده مي كنند و نيز براي كاهش درد ناشي از شكستگي استخوان،شاخه هاي تازه و سالم گياه را بر روي محل شكستگي مي گذارند. از ساييدهءميوه موخور نيز به عنوان موبر استفاده مي كنند. جوشاندهء برگ گياه موخور در درمان زخمهاي دستگاه تناسلي نيز مؤثر است        


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:دارواش,جنگل,انگل,گیاه نیمه انگلی,کجور,منجیر,ایدز,سرطان, ] [ 11:5 ] [ مدیر وبلاگ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به دهکده ییلاقی منجیر خوش آمدید . با ارسال عکس ها, خاطرات,مقالات و اشعار خود پیرامون روستای بکر و دیدنی منجیر ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ یاری فرمایید . ایمیل : manjirvillage@yahoo.com
امکانات وب

آمارگیر حرفه ای سایت