منجیر
نگین سرسبز کجور 
قالب وبلاگ
نويسندگان
چت باکس


      

بارهنگ به همراه قدومه و به دانه مخلوطی درست می‌کنند که به عنوان نرم کننده سینه و برطرف کننده سرفه وخارش‌های گلو مصرف سنتی دارد. خواص درمانی ریشه، برگ و دانه این گیاه اثر نرم کننده دارد و از آن‌ها به عنوان تصفیه کننده خون، آرام کننده ناراحتی‌های آسم مرطوب، اسهال‌های ساده و ورم مخاط دهان استفاده می‌شود. جوشاندهٌ دانه بارهنگ در رفع بیماری‌های التهابی کلیه و مثانه موثر است. اگر برگ تازه بارهنگ به مدت چند ساعت در آب جوشیده قرار بگیرد، سپس قطعات آن بر روی زخم‌های باز قرار گیرد، نه تنها زخم‌ها را از خطر آلودگی حفظ می‌کند، بلکه سرعت بهبود را باعث می‌شود. جوشاندهٌ ریشه گیاه همراه با عسل، اگر به صورت غرغره مصرف شود، ورم حلق را از بین می‌برد. برگ تازه و له شدهٌ بارهنگ اگر در محل گزیدگی زنبور عسل و پشه مالش داده شود درد را تسکین می‌دهد. میزان مصرف جوشانده 50 تا 100 گرم ریشه یا برگ بارهنگ در یک لیتر آب به مقدار سه فنجان در روز مجاز است. این گیاه در جاهای مختلفی می روید و انواع مختلفی دارد. معمولاً از دانه‌های این گیاه استفاده می‌شود. از این گیاه برای ناراحتیهای تنفسی استفاده می‌شود و یکی از گیاه‌های لعاب دار و دارای ماده سافورین است. دانه‌های آن را در آب خیس می‌کنند. این گیاه عوارض جانبی ندارد. از برگ این گیاه به وفور استفاده می‌شود و برگ آن خاصیت ضد عفونی کننده دارد و همچنین دانه این گیاه هم خاصیت ضد عفونی کننده و خلط آوری خوبی برای دستگاه تنفسی دارد.

طبع‌ بارهنگ‌ سرد و خشک‌ است‌.

بارهنگ‌ کبیر دارای‌ خواص‌ قابض‌، تب‌بر، تونیک‌، نرم‌کننده‌، تصفیه‌کننده‌خون‌، ضد اسهال‌، محرک‌، معرق‌، مدر، ضد رماتیسم‌ و ضد اسهال‌ خونی‌، ضدالتهاب‌ کلیه‌ و مثانه‌، و ضد باکتری‌ است‌.
بارهنگ‌ کبیر در موارد خونرویهای‌ ریوی‌، وجود خون‌ در اخلاط‌، عفونتهای‌مجاری‌ تنفسی‌، التهابات‌ چشمی‌، بیماریهای‌ کبدی‌، زردی‌، استفراغ‌, درد دندان‌، کولیک‌، مالاریا، سوزاک‌، احساس‌ سوزش‌ در لوله‌مری‌، نزله‌ مجاری‌ ادرار و دستگاه‌ هضم‌، رفع‌ تحریکات‌ در نزله‌های‌ مزمن‌ برونشها استفاده‌ می‌گردد.

در استعمال‌ خارجی‌ بکار بردن‌ کرم‌ بارهنگ‌ در معالجه‌ جوشهای‌ صورت‌،جوش‌ غرور، جوش‌ ناحیه‌ بینی‌، زنخدان‌ و گونه‌ها و زخم‌های‌ جلدی‌ توصیه‌ شده‌است‌.

دانه بارهنگ ضد اسهال بوده و از آن به همراه  قدومه , تخم مرو و به دانه , مخلوطی به نام چهار تخمه درست می کنند که بعنوان نرم کننده سینه و بر طرف کننده سرفه و خارشهای گلو مصرف سنتی دارد.

خواص درمانی ریشه، برگ و دانه این گیاه اثر نرم کننده دارد و از آن‌ها به عنوان تصفیه کننده خون، آرام کننده ناراحتی های آسم مرطوب، اسهال های ساده و ورم مخاط دهان استفاده می شود.

درمان برونشیت: گلیکوزید اوکوبین موجود در برگ های گیاه خاصیت ضد التهاب داشته و در سینه دردها برای درمان برونشیت از آن استفاده می شود. به این منظور برگهای خرد شده گیاه را در یک لیتر آب سرد ریخته و به ملایمت می جوشانند. مصرف این جوشانده برای درمان برونشیت بسیار موثر است . بارهنگ یکی از گیاهان لعاب دار و دارای ماده سافورین است.

برگهای این گیاه بسیار زبر و خشن می باشند و برای استفاده در سالاد آنها را در آب جوش قرار داده و فیبرهای آن را جدا می کنند. بهتر است از ساقه های گیاه استفاده نشود زیرا میزان فیبر موجود در آنها بیشتر است .

نحوه و میزان مصرف

1.     التیام زخمها: قرار دادن برگ های تازه این گیاه بر روی زخمهای دیر التیام، باعث بهبود آنان می گردد. اگر برگ تازه بارهنگ به مدت چند ساعت در آب جوشیده قرار بگیرد، سپس قطعات آن بر روی زخم های باز قرار گیرد، نه تنها زخم‌ها را از خطر آلودگی حفظ می کند، بلکه سرعت بهبود را باعث می شود. جوشانده ریشه گیاه همراه با عسل، اگر به صورت غرغره مصرف شود، ورم حلق را از بین می برد.

2.     میزان مصرف جوشانده 50 تا 100 گرم ریشه یا برگ بارهنگ در یک لیتر آب به مقدار سه فنجان در روز مجاز است.

3.     جوشانده‌ 10 گرم‌ ریشه‌ یا برگ‌ بارهنگ‌ در 150 گرم‌ آب‌ به‌صورت‌ حمام‌ چشم‌ در رفع‌ ورم‌ پلک‌ و ورم‌ ملتحمه‌ مفید است‌.

4.     برگ‌ تازه‌ و له‌ شده‌ بارهنگ‌ اثر خنثی‌کنندگی‌ سم‌ حشرات‌ و گزیدگی‌ زنبور دارد و جهت‌ رفع‌ خارش‌ و تحریکات‌ پوستی‌ استفاده‌ می‌شود.

5.     از جوشانده‌ 100 گرم‌ ریشه‌ بارهنگ‌ در یک‌ لیتر آب‌ به‌صورت‌ غرغره‌ برای‌درمان‌ گرفتگی صدا و تورم‌ خرخره‌ استفاده‌ می‌شود.

6.     جوشانده‌ مقداری‌ برگ‌ بارهنگ‌ (به‌مدت‌ 5 دقیقه‌) در شیر پس‌ از صاف‌ کردن‌ وسرد شدن‌ به‌ پوست‌ صورت‌ مالیده‌ می‌شود. که‌ باعث‌ نرم‌ و شاداب‌ شدن‌ پوست‌ وجلوگیری از بروز ناراحتیهای‌ ناشی‌ از گرما و اشعه‌ خورشید می‌گردد.

7.     جوشانده‌ برگ‌ بارهنگ‌ در استعمال‌ داخلی برای‌ جلوگیری‌ از خونریزی‌ بواسیرو زیادی خون‌ عادت‌ ماهیانه‌ زنان‌ مفید است‌.

8.     جوشانده‌ دانه‌ بارهنگ‌ در استعمال‌ داخلی‌ در رفع‌ اسهال‌، رفع‌ بیماریهای‌التهاب‌ کلیه‌ و مثانه‌ استفاده‌ می‌گردد.

9.     دم‌ کرده‌ یا جوشانده‌ ملایم‌ 2 تا 4 گرم‌ برگ‌ بارهنگ‌ به‌عنوان‌ تب‌ بر و دارو جهت‌رفع‌ نزله‌های ششی مصرف‌ می‌شود.

10.   از دم‌ کرده‌ یا جوشانده‌ 2 تا 4 گرم‌ برگ‌ بارهنگ‌ به‌عنوان‌ داروی‌ رفع‌ درد دندان‌و رفع‌ درد گوش‌ و رفع‌ سردرد می‌توان‌ استفاده‌ نمود.

11.  از دم‌ کرده‌ 2 تا 4 گرم‌ از دانه بارهنگ‌ به‌عنوان‌ داروی‌ ضد تشنج‌ مصرف‌می‌نمایند.
ضماد حاصل‌ از برگ‌ بارهنگ‌ به‌صورت‌ موضعی‌ به‌عنوان‌ داروی‌ ضدبواسیراستفاده‌ می‌شود.

12.    دو مشت‌ برگ‌ بارهنگ‌ را در یک‌ لیتر آب‌ جوش‌ دم‌ کنید. از این‌ دم‌کرده‌ برای‌درمان‌ اسهال‌ و اسهال‌ خونی‌، ورم‌ امعاء روزانه‌ 5 تا 6 فنجان‌ بنوشید. از دم‌ کرده‌فوق‌الذکر در موارد برونشیت‌ و تنگی‌ نفس‌ نیز به‌کار می‌رود.

13.   جوشانیده‌ 25 تا 50 گرم‌ ریشه‌ یا برگ‌ بارهنگ‌ در دو لیوان‌ آب‌ پس‌ از هرغذا یک‌ استکان‌ با کمی شکر برای‌ درمان‌ آسم‌، برونشیت‌ مزمن‌، خونریزی‌ ریه‌(هموپتیزی‌) تناول‌ نمایید.

14.    دم‌ کرده‌ یا جوشانده‌ 50 گرم‌ برگ‌ بارهنگ‌ در یک‌ لیتر آب‌ برای‌ درمان‌ اسهال‌ ویا در موارد تنگی‌ نفس‌ و التهابات‌ ریوی‌ به‌کار می‌رود.

15.   در بیماریهای سینه, استفاده از شیره گیاه به صورت زیر توصیه شده است:
مقداری برگ بارهنگ را اختیار کرده در آب می شویند . سپس آنها را بر روی یک پارچه تمییز پهن می کنند تا آب آنها خشک شود سپس برگها را به قطعاتی تقسیم می نمایند و شیره آن را می گیرند و هم وزن آن عسل به آن اضافه می کنند و به مدت 20 دقیقه می جوشانند.مصرف مقدار کم این ماده غلیظ شده که مدتی بدون خراب شدن می تواند در ظروف سربسته باقی بماند , در رفع بیماریهای سینه توصیه گردیده است. اگر به ماده مذکور , جوشانده گلهایی که اثر رفع سرفه و تسکین ناراحتی های سینه دارند اضافه شود نتیجه بهتری حاصل می گردد.

16.  1-3 قاشق دانه های بارهنگ را به مدت 2 ساعت در نصف لیوان آب بخیسانید تا متورم شود سپس آن را یکجا بخورید مسهل ملایمی است.

17.   دم کرده آن در درمان عفونتهای دستگاه تنفس موثر است , ترشحات مجاری برونش ها را از بین می برد و به جهت دارا بودن مقدار زیادی سیلیس , مخاط جهاز هاضمه را تقویت و آرام می کند و جراحات را با آن پانسمان می کنند.

18.   نوشیدن جوشانده و شربت بارهنگ هر روز 3 فنجان برای درمان درد, سوزش و ترش کردن  معده مفید ذکر شده است.

تأثیر گیاه بارهنگ در درمان بیماریها

فیبرهای نوعی گیاه دارویی به نام بارهنگ از قرار گرفتن باکتریها در مجاورت سلولهای روده جلوگیری می کند . فیبرهای گیاه بارهنگ که گیاهی شبیه موز است و در مناطق حاره ای یافت می شود از قرار گرفتن باکتریها در مجاورت سلول های روده جلوگیری کرده و مانع از بروز بیماری های ا لتهابی روده می شود . برای اثر بخش بودن این شیوه درمان ، می بایست بارهنگ به میزان زیاد مصرف شود . حدود 95 هزار نفر در انگلیس به بیماری التهاب روده مبتلا هستند


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:بارهنگ,گزیدگی حشرات و زنبور,خواص دارویی,منجیر,کجور, ] [ 11:49 ] [ مدیر وبلاگ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به دهکده ییلاقی منجیر خوش آمدید . با ارسال عکس ها, خاطرات,مقالات و اشعار خود پیرامون روستای بکر و دیدنی منجیر ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ یاری فرمایید . ایمیل : manjirvillage@yahoo.com
امکانات وب

آمارگیر حرفه ای سایت